Blog

Transparantie: onze corporate social responsibility managers

20 april 2018

Bij Expresso hebben we van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen een prioriteit gemaakt. Want, we vinden het belangrijk om ervoor te zorgen dat onze werknemers werken onder omstandigheden die zo goed mogelijk zijn! Daarom zetten we ons sinds jaar en dag in voor onze mensen in de fabrieken in het buitenland. Dit doen we natuurlijk niet alleen vanuit Nederland, maar vanaf verschillende locaties in het buitenland. Graag willen we je laten kennismaken met onze medewerkers op locatie die er alles aan doen de arbeidsomstandigheden te optimaliseren en erop toe te zien dat de afspraken die gemaakt zijn door de Fair Wear Foundation worden nageleefd. Deze zijn aangesteld door ons moederbedrijf FNG.


Naleven richtlijnen Fair Wear Foundation
Hoe gaat dat eraan toe? Het is natuurlijk een hele klus, om toe te zien op de omstandigheden in alle fabrieken waar voor Expresso gewerkt wordt, want we zitten over de hele wereld! We laten twee van onze CSR-managers aan het woord om iets te vertellen over dit avontuur. Om te beginnen Kemal Ortayli, verantwoordelijk voor het naleven van ons beleid in Turkije. Wat doet een CSR-manager?


Arbeidsomstandigheden verbeteren van Turkije tot India
Kemal vertelt: “CSR staat voor Corporate Social Responsibility, kortom: ik ben ervoor verantwoordelijk dat de waarden van Expresso op het gebied van ‘people’ worden nageleefd. Want, je kunt wel afspraken maken natuurlijk, maar het is nog belangrijker dat dit gecontroleerd wordt en dat de managers in de fabrieken gestimuleerd worden om te zorgen voor omstandigheden voor hun werknemers die voldoen aan de normen van de Fair Wear Foundation.”

Hoe gaat dat dan concreet in zijn werk? Kemal: “Mijn werk houdt vooral in dat ik veel verschillende locaties bezoek in Turkije. Want dat is het allerbeste: met je eigen ogen zien wat er gebeurt op een locatie waar er gewerkt wordt voor Expresso. Tijdens zo’n bezoek praat ik niet alleen met de managers, maar ook uitgebreid met de werknemers. Ze hebben de mogelijkheid mij in alle discretie alles te vertellen. Vervolgens ga ik met de informatie aan de slag en maak ik een rapport op met de huidige stand van zaken en bespreek ik met de manager waar verbetering mogelijk en nodig is. We kunnen het systeem niet van de ene op de andere dag veranderen natuurlijk, maar wat mij motiveert is dat we elke dag weer meer de goede richting op gaan, samen met onze werknemers en managers op locatie.”


Stapje voor stapje met het management aan de slag om het verschil te maken
Ook in India wordt er dagelijks hard gewerkt om erop toe te zien dat jouw Expresso kleding op een prettige manier gemaakt wordt. Hier staat een vrouw aan het roer van de CSR-afdeling. Pooja Singh: “Samen met het management zorg ik ervoor dat de arbeidsomstandigheden worden geëvalueerd en waar nodig verbeterd. Om dit te kunnen doen, ga ik overal ter plaatse een kijkje nemen: bij naaiateliers, bij leerateliers, maar ook bij locaties waar wordt gewassen en geprint. Op deze manier kunnen we in de hele productieketen toe zien op goede omstandigheden voor onze werknemers.”

“Ik woon in Delhi, maar reis het hele land door. Door me op te stellen als teamlid en niet als controleur, probeer ik het verschil te maken. Ik breng niet alleen advies uit, maar ik denk mee, luister goed naar zowel het management als de vloer en kom vervolgens met een plan om de situatie te verbeteren. Het is heel mooi om samen stapje voor stapje ervoor te zorgen dat alles nog beter wordt, op deze manier kunnen we echt het verschil maken en iets terug doen voor de maatschappij en de mensen in de landen waar we werken.”

Benieuwd naar wie jouw kleren maken? Lees dan meer en ontdek: